Strona główna BIZNES Cyfrowa transformacja w polskich firmach – gdzie jesteśmy i dokąd zmierzamy?

Cyfrowa transformacja w polskich firmach – gdzie jesteśmy i dokąd zmierzamy?

0

W ostatnich latach cyfrowa transformacja przestała być tylko modnym hasłem i stała się realnym priorytetem dla polskich przedsiębiorstw. Jak pokazuje badanie przeprowadzone przez EY, Cyfrowa Transformacja 2024, aż 84% firm w Polsce określa ją obecnie jako ważny priorytet. To znaczący wzrost w porównaniu z 38% zaledwie cztery lata temu. Co zaś interesujące, poziom zaawansowania w cyfrowej transformacji deklaruje jako wysoki lub bardzo wysoki 64% badanych firm. Ale czy to oznacza, że cyfrowa transformacja w naszym kraju jest już na finiszu?

Jak zmieniły się priorytety?

Patrząc na przekrój branż, jasno widać, gdzie cyfryzacja wysuwa się na prowadzenie. Szczególnie logistyka (z wynikiem 84%) prezentuje wysoki poziom zaangażowania w proces transformacji, co może nie dziwić, biorąc pod uwagę rosnące wymagania rynku i nieustanny pęd do optymalizacji łańcuchów dostaw. Tymczasem sektor produkcyjny (55%) trochę zostaje w tyle, choć to właśnie tutaj potencjał do zautomatyzowania i wprowadzenia innowacyjnych rozwiązań jest ogromny.

Co motywuje firmy do zmian?

Z badania jasno wynika, że chęć rozwoju (49%) jest głównym motywatorem transformacji cyfrowej, tuż obok poprawy obsługi klienta (47%) i zwiększenia sprzedaży (43%). Co ciekawe, tylko nieco ponad połowa firm ocenia, że ich działania zmierzające do cyfryzacji przynoszą oczekiwane rezultaty w kwestii wzrostu przychodów oraz redukcji kosztów.

Barierami na drodze do cyfrowej ekscelencji

Ale skoro tak wiele firm deklaruje, że cyfrowa transformacja jest dla nich priorytetem, to dlaczego nie każda z nich może pochwalić się sukcesem? Głównymi wyzwaniami pozostają nie tyle technologia, ile koszty, zadowolenie z obecnego stanu rzeczy oraz zwlekanie z decyzjami. Jest to dość zaskakujące, biorąc pod uwagę, że środki finansowe można zawsze znaleźć, a zadowolenie z status quo w szybko zmieniającym się świecie może okazać się zgubne.

Co więcej, okazuje się, że tylko co dziesiąta firma zrealizowała swoje założenia w zakresie redukcji kosztów w więcej niż 50 procentach. Co to oznacza dla przyszłości cyfryzacji w Polsce?

Kluczowe wnioski i kierunki działań

Niekwestionowanym wnioskiem płynącym z badania jest fakt, że firmy muszą podchodzić do cyfrowej transformacji w sposób strategiczny, a nie tylko reaktywny. Analiza potrzeb, dobór odpowiednich narzędzi oraz ofensywne planowanie na przyszłość są tutaj kluczem do sukcesu. Takie podejście pozwoli nie tylko sprostać oczekiwaniom rynku, ale i przekształcić potencjalne wyzwania w realne korzyści dla firmy.

Wreszcie, warto wspomnieć, że pomimo wyzwań, polskie firmy nie ustają w dążeniu do cyfrowej doskonałości. Zastosowanie sztucznej inteligencji, automatyzacja procesów, rozwijanie nowych produktów i usług są wyraźnie widoczne w dzisiejszych strategiach biznesowych. To wszystko sprawia, że perspektywy na przyszłość wydają się być obiecujące.

O badaniu
Badanie Cyfrowa Transformacja 2024 zostało przeprowadzone na zlecenie EY przez CubeResearch metodami CATI i CAWI w pierwszym kwartale 2024 roku. Wzięło w nim udział 494 średnich i dużych przedsiębiorstw z Polski, reprezentujących cztery kluczowe branże: produkcję, logistykę, finanse oraz handel.

I choć droga przed nami może wydawać się jeszcze długa, jedno jest pewne: cyfrowa transformacja jest już nieodłącznym elementem polskiego krajobrazu biznesowego. Co myślisz, jakie inne aspekty mogłyby przyspieszyć ten proces w naszym kraju?

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Exit mobile version