Strona główna BIZNES Zakupy w maju 2024: Centra handlowe przeżywają rozkwit

Zakupy w maju 2024: Centra handlowe przeżywają rozkwit

0

Czy zastanawialiście się kiedyś, jak zmieniają się nasze zachowania zakupowe i co to mówi o rynku? Maj 2024 r. przyniósł fascynujące dane, które mogą rzucić nieco światła na te zmiany. Według najnowszych badań Polskiej Rady Centrów Handlowych (PRCH), obroty najemców centrów handlowych w maju były o 5,4% wyższe niż rok wcześniej. Co więcej, wzrosty dotknęły wszystkich kategorii obiektów. Dlaczego więc maj okazał się takim dobrym miesiącem dla handlu?

Malutkie centra, wielkie wzrosty

Zaskakujące może być to, że najmniejsze centra handlowe (5-20 tys. mkw. GLA) odnotowały największy wzrost obrotów – aż o 8,2%. Co sprawia, że te mniejsze obiekty cieszą się taką popularnością? Być może chodzi o ich lokalność i bliskość dla społeczności, które obsługują. W największych galeriach (powyżej 60 tys. mkw. GLA) wzrost także był imponujący i wyniósł 6%, pokazując, że zakupy w dużych centrach nadal mają swoich wiernych fanów.

Co Polacy kupują najchętniej?

Spojrzenie na kategorie produktów, które cieszyły się największym zainteresowaniem w maju, może być dla niektórych zaskoczeniem. Zdrowie i uroda zanotowały wzrost aż o 14,6%! Wydaje się, że po długim okresie ograniczeń związanych z pandemią, ludzie ponownie chcą dbać o siebie i wyglądać dobrze. Na drugim miejscu znalazły się artykuły wyposażenia domu (8,5%), co może świadczyć o tym, że wielu z nas postanowiło odświeżyć swoje mieszkania czy domy. Odzież i akcesoria również cieszyły się dużym zainteresowaniem, notując wzrost o 6,8%.

Dlaczego centra handlowe radzą sobie tak dobrze?

W raporcie czytamy, że wzrosty obrotów były dwukrotnie wyższe od poziomu inflacji. To świetna wiadomość, świadcząca o tym, że to konsumpcja, a nie wzrost cen napędzała obroty w sklepach. Może to także wskazywać na to, że coraz więcej osób decyduje się na zakupy w cenach detalicznych, zamiast korzystać z ofert znajdujących się w internecie, gdzie ceny często są niższe, ale trudniej o gwarancję jakości.

Od liczby odwiedzin do zysku – jak centra mierzą sukces?

Oprócz obrotów, ważnym wskaźnikiem jest też liczba klientów odwiedzających centra handlowe. Chociaż w maju 2024 r. własne wskaźniki odwiedzalności były o 0,6% niższe niż w roku poprzednim, związane było to z nietypowo ciepłą pogodą, która zachęcała Polaków do spędzania czasu poza domem. Niemniej jednak, wzrosty w obrotach pokazują, że osoby, które zdecydowały się na wizytę w centrum handlowym, wydawały więcej niż w poprzednim roku.

Wnioski?

Dane te pokazują, jak bardzo dynamiczny jest rynek detaliczny i jak różnorodne czynniki mogą wpływać na zachowania zakupowe Polaków. Centra handlowe, pomimo rosnącej popularności zakupów online, nadal są istotnym miejscem na mapie handlu. Z perspektywy najemców, najważniejsze to nie tylko przyciągnąć klientów, ale również zachęcić ich do wydawania. Wygląda na to, że w maju 2024 r. udało się to zrobić wyjątkowo dobrze.

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Exit mobile version