Czy kiedykolwiek zastanawialiście się, dlaczego mimo rosnącej zamożności Polaków, wciąż tak mało z nas decyduje się na inwestowanie swoich oszczędności? Otóż, według najnowszego badania „(Nie)inwestycyjny obraz Polaków”, głównymi przeszkodami są niski poziom edukacji finansowej, brak przejrzystej oferty, a także ograniczone zaufanie do instytucji finansowych. Dodatkowo, szybki rozwój technologiczny stawia przed branżą inwestycyjną nowe wyzwania, jednocześnie zwiększając oczekiwania klientów. Jak można temu zaradzić?
Co trzyma Polaków z dala od inwestowania?
Zamożność naszego społeczeństwa rośnie szybciej niż wskaźniki gospodarcze, jednak większość oszczędności nadal ląduje na depozytach bankowych oraz w postaci gotówki. To ponad 1,5 biliona złotych, a więc około 80% naszych aktywów finansowych. Tylko co piąta osoba z Polski posiada produkty inwestycyjne, co jest wynikiem globalnego badania Accenture z 2023 roku. Wydaje się, że poszukujemy bezpieczeństwa, a lokaty bankowe i gotówka wydają się go zapewniać.
Inwestowanie po polsku – tradycyjnie, czy już współcześnie?
Mimo utrzymującej się popularności tradycyjnych form oszczędzania, Polacy nie są zamknięci na nowinki technologiczne. Okazuje się, że 51% z nas jest gotowych zaufać algorytmom, które mogłyby rekomendować nam najlepsze opcje inwestycyjne, biorąc pod uwagę naszą sytuację finansową oraz cel inwestycyjny.
Rewolucja mobilna i robodoradztwo – przyszłość polskiego inwestowania?
Źródłem, z którego mogłaby skorzystać polska branża, jest rozszerzenie swojej oferty oraz inwestycja w technologię, w tym kanał mobilny i robodoradztwo. Wzrost zainteresowania kryptowalutami oraz coraz częstsze korzystanie z zagranicznych platform inwestycyjnych, gdzie co najmniej 20% klientów polskich biur maklerskich szuka lepszych warunków, pokazuje, że jesteśmy otwarci na zmiany i nowe możliwości.
Polski inwestor ucieka z kapitałem
Globalizacja rynków finansowych sprawia, że polskie firmy nie tylko muszą konkurować z lokalnymi podmiotami, ale przede wszystkim z zagranicznymi. Co piąty polski inwestor korzysta również z usług zagranicznych platform, co zapewne wynika z szerokiej oferty i niższych opłat.
Postęp technologiczny musi przyśpieszyć
Aby sprostać oczekiwaniom klientów i nie pozostać w tyle za zagranicznymi konkurentami, polska branża inwestycyjna musi przyspieszyć technologicznie. Rozwój aplikacji mobilnych oraz wykorzystanie AI i robodoradztwa mogą być kluczowe w zwiększeniu atrakcyjności i przejrzystości oferty.
Polskie społeczeństwo powoli otwiera się na inwestowanie, widząc w nim potencjał do zwiększenia swojego majątku. Wyzwaniem dla branży jest zatem stworzenie oferty, która będzie bezpieczna, przystępna i dostosowana do indywidualnych potrzeb klientów. Czy polska branża inwestycyjna jest gotowa na te zmiany?