sobota, 19 października, 2024
6.9 C
Warszawa

Kongres Nowej Mobilności: Eksperci debatują o przyszłości elektromobilności w Polsce

W pierwszej połowie 2024 roku udział samochodów elektrycznych w sprzedaży nowych pojazdów osobowych wynosił zaledwie 3%, co budzi obawy o tempo elektryfikacji floty samochodowej w Polsce. W porównaniu do krajów UE, gdzie ten udział wynosi średnio 15%, Polska pozostaje daleko w tyle. Głównymi czynnikami blokującymi dynamiczny i masowy rozwój rynku pojazdów elektrycznych, jest koszt zarówno nowych, jak i używanych samochodów elektrycznych oraz brak instrumentów wspierających finansowanie obu tych segmentów. O perspektywach rozwoju sprzedaży EV, podczas panelu “Greening Fleets – Co-Financing, Leasing, Funding – Can We Use the Tools to Succeed?” na Kongresie Nowej Mobilności, debatował Łukasz Domański, New Cars and Financing Director, OTOMOTO Lease. Możliwe scenariusze związane z rozwojem rynku używanych aut elektrycznych prezentował także Arkadiusz Zaremba, Head of Financing, OTOMOTO Pay w swoim Keynote „Post-Green Fleet Scenarios”.

Kongres Nowej Mobilności to miejsce spotkań ekspertów z branży elektromobilności, motoryzacyjnej oraz interesariuszy z całej Europy Środkowo-Wschodniej, którzy omawiają główne wyzwania związane z rozwojem rynku pojazdów elektrycznych w Polsce. Tematem obecnym w niemal każdej ​ dyskusji jest dostępność cenowa pojazdów elektrycznych oraz optymalne ścieżki ich finansowania – zarówno dla klientów indywidualnych jak i biznesowych. ​ 

Spadek rejestracji nowych aut elektrycznych 

Dane z sierpnia 2024 roku pokazują, że zarejestrowano w niespełna 1000 nowych osobowych aut elektrycznych, co oznacza spadek o ponad 20% w porównaniu z analogicznym okresem w roku ubiegłym. Na zahamowanie popytu na nowe auta elektryczne bez wątpienia przyczyniło się zawieszenie wypłat środków z programu “Mój Elektryk” na zakup samochodów w leasingu. W Polsce przedsiębiorcy odpowiadają za ponad 80% rejestracji EV, leasing stanowi preferowaną formę finansowania w tej grupie, a dopłaty pozostawały silnym motywatorem wyboru pojazdu elektrycznego do floty.

Dane OTOMOTO Lease pokazują drastyczny spadek wniosków o finansowanie w sierpniu na poziomie 65%. Bezpośrednim powodem tej sytuacji jest wstrzymanie dotacji do pojazdów elektrycznych, która dość mocno stymulowała rynek. Wydaje się, że w związku z tym niespodziewanym zamrożeniem dopłat, końcówka roku w tym segmencie będzie trudna. Z kolei tym, co w najbliższych miesiącach może pozytywnie wpłynąć na sytuację jest pojawienie się marek chińskich. Będzie to bez wątpienia czynnik wywołujący presję cenową, a więc – z perspektywy klientów – pojawią się możliwości zakupu nowego auta elektrycznego w korzystniejszej niż dotychczas cenie ​ mówi Łukasz Domański, New Cars and Financing Director, OTOMOTO Lease.

Coraz więcej ofert używanych EV

Według danych OTOMOTO Insights liczba ofert używanych aut elektrycznych wystawianych na platformie wzrosła o 48% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Jednak analizując średni długości promowania ogłoszeń dla poszczególnych rodzajów paliwa okazuje się, że samochody elektryczne czekają na nabywców średnio o dwa miesiące dłużej niż auta benzynowe. Dzieje się tak mimo, że używane samochody elektryczne prezentują się znacznie korzystniej pod względem finansowej dostępności niż nowe egzemplarze.

Dla wielu dostawców finansowania wyzwaniem w przypadku ich resprzedaży jest właściwe określenie wartości RV dla używanych aut elektrycznych. W konsekwencji bardzo niechętnie podejmują to ryzyko. To z kolei skutkuje wyższą miesięczną ratą dla przedsiębiorcy chcącego kupić takie auto. Trzeba zatem szukać rozwiązań w tym obszarze i pomóc firmom leasingowym budować wysoką wartość RV. Myślę, że mogłoby to być rozwiązanie podobne gwarancji de minimis PLD, którą dostają banki w przypadku finansowania mikroprzedsiębiorstw, gdzie ryzyko kredytowe podmiotu finansującego jest ograniczone przez gwarancję Banku Gospodarstwa Krajowego – komentuje Arkadiusz Zaremba, Head of Financing, OTOMOTO Pay.

Kolejnym stymulantem sprzedaży używanych pojazdów zeroemisyjnych byłoby wprowadzenie dopłat na ich zakup ale też leasing lub wynajem długoterminowy. Z badania przeprowadzonego przez dom badawczy Minds & Roses dla OTOMOTO w czerwcu 2024 r. wynika, że wprowadzenie dopłat do zakupu używanych pojazdów elektrycznych zwiększyłoby zainteresowanie zakupem używanego EV o 22 punkty procentowe, z poziomu 23% do 45%. Jednocześnie odsetek osób, które wykluczają możliwość zakupu używanego samochodu elektrycznego, spadłby z 53% do 39%. To pokazuje, że wprowadzenie tego rodzaju dofinansowania mogłoby znacząco zwiększyć liczbę EV na polskich drogach.

Popularne w tym tygodniu

Grzyby w lesie: Jak zbierać, by sobie nie zaszkodzić?

Grzybobranie to jedna z najprzyjemniejszych jesiennych tradycji w Polsce....

Nowe regulacje mogą zakończyć dominację dolara na rynku stablecoinów

Najnowszy raport Binance Research sugeruje, że nowe globalne regulacje...

Cukrzyca a sport – jak aktywność fizyczna wpływa na życie z cukrzycą?

Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, jak ogromny wpływ na nasze...

Cukrzyca a geny. Czy cukrzyca to choroba dziedziczna?

Zastanawiasz się, czy cukrzyca jest chorobą dziedziczną? Cóż, to...

Aromaterapia: Fakty i mity – czy olejki eteryczne naprawdę działają?

Aromaterapia to temat, który wywołuje wiele emocji i kontrowersji....

Topics

Grzyby w lesie: Jak zbierać, by sobie nie zaszkodzić?

Grzybobranie to jedna z najprzyjemniejszych jesiennych tradycji w Polsce....

Nowe regulacje mogą zakończyć dominację dolara na rynku stablecoinów

Najnowszy raport Binance Research sugeruje, że nowe globalne regulacje...

Cukrzyca a sport – jak aktywność fizyczna wpływa na życie z cukrzycą?

Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, jak ogromny wpływ na nasze...

Cukrzyca a geny. Czy cukrzyca to choroba dziedziczna?

Zastanawiasz się, czy cukrzyca jest chorobą dziedziczną? Cóż, to...

Aromaterapia: Fakty i mity – czy olejki eteryczne naprawdę działają?

Aromaterapia to temat, który wywołuje wiele emocji i kontrowersji....

Kryzys zdrowia psychicznego mężczyzn w Polsce – potrzebujemy systemowych zmian

Zagubieni w systemie: Dlaczego mężczyźni w Polsce potrzebują lepszego...

Zielona transformacja energetyki w Polsce – wyzwania i perspektywy

W ostatnim czasie, zarówno w Polsce, jak i w...

Jak nowoczesne technologie rewolucjonizują świat statystyk

Statystyka, ta niegdyś pełna skomplikowanych tabel i trudno przyswajalnych...

Powiązane artykuły

Popularne kategorie