Strona główna BIZNES TSL Regionalne lotniska w Polsce: czas na nowe modele zarządzania i debatę o...

Regionalne lotniska w Polsce: czas na nowe modele zarządzania i debatę o przyszłości

0

Czas pandemii COVID-19 to nie tylko trudny okres dla regionalnych lotnisk w Polsce, ale także moment, który ujawnił potrzebę unowocześnienia modeli zarządzania i struktury właścicielskiej tych portów. Jak zauważa Karol Halicki z Podlaskiej Izby Lotniczej, warto rozważyć debatę na temat częściowej prywatyzacji lotnisk. W kontekście analizy nowych modeli zarządzania, nie możemy zapominać o ekonomicznych aspektach, ale także o wpływie lotnisk na rozwój regionalny oraz bezpieczeństwo kraju.

Kryzys a Nowe Modele Finansowe Lotnisk

Regionalne lotniska stają przed koniecznością rewizji swoich strategii. Z różnorodnością wyników finansowych, niektóre porty osiągają znakomite wyniki, podczas gdy inne borykają się z ciągłymi stratami. Halicki podkreśla, że istnieje pilna potrzeba opracowania nowego modelu finansowego, który dostosuje się do sytuacji poszczególnych lotnisk. Konieczne jest przejście od indywidualnych analiz do szerokich badań ekonomicznych, które uwzględniają korzyści płynące z obecności regionalnych portów lotniczych.

Kluczowe znaczenie regionalnych portów lotniczych do 2030 roku

W dokumencie „Polityka rozwoju lotnictwa cywilnego w Polsce do 2030 roku” rząd podkreśla znaczenie regionalnych lotnisk w zwiększaniu atrakcyjności inwestycyjnej i tworzeniu nowych miejsc pracy. Nawet po uruchomieniu centralnego lotniska, regionalne porty są niezbędne w kontekście zaspokojenia popytu na przewozy lotnicze oraz rozwoju połączeń komunikacyjnych. Jak zauważa dokument, priorytetem powinno być także wprowadzenie funkcji dodatkowych, na przykład w zakresie szkolenia cywilnych i wojskowych pilotów, oraz obsługi lotów bezzałogowych.

Bezpieczeństwo i obronność jako kluczowe aspekty

Nie możemy zapominać o niefinansowych aspektach funkcjonowania regionalnych lotnisk, z których najważniejsze to bezpieczeństwo i obronność. Lotniska te są istotnym elementem infrastruktury krytycznej, niezbędnej do przeprowadzania akcji ratunkowych, wykrywania pożarów, a także do działań pomocowych w sytuacjach kryzysowych. Dlatego analiza ich działalności powinna uwzględniać te ważne funkcje.

Wyzwanie białych plam w transportowym krajobrazie

Niedostateczna dostępność transportu lotniczego w niektórych regionach Polski to ważny problem, który wymaga podjęcia działań w celu eliminacji tzw. „białych plam” na mapie transportu lotniczego. Stowarzyszenie Port Lotniczy Białystok wskazuje na potrzebę budowy nowego lotniska w regionie, co może przyczynić się do wzmocnienia komunikacji oraz rozwoju gospodarczego.

Czas na debatę publiczną

Jak zauważa Halicki, kryzys, jaki wywołała pandemia, skłania do przemyślenia, kto powinien być właścicielem portów lotniczych. Pojawia się potrzeba szerokiej debaty na temat potencjalnej prywatyzacji, co mogłoby przynieść nowe pomysły i wsparcie finansowe dla lotnisk regionalnych. Niezależnie od sytuacji finansowej poszczególnych portów, ich rola w strukturze krajowej infrastruktury jest nie do przecenienia.

Podsumowanie: Wzrost interesu w 2023 roku

Z najnowszych danych wynika, że pierwsza połowa 2023 roku była korzystna dla polskich portów lotniczych, z niemal 26,6 mln pasażerów, co stanowi wzrost o niemal 20% w porównaniu do stanu sprzed pandemii. Szczególnie wyróżniają się porty regionalne, które mają potencjał, by dalej rozwijać się i odpowiadać na potrzeby rynku.

Konieczność adaptacji, inwestycji oraz otwarcia się na nowe modele zarządzania pozostaje kluczowa, aby regionalne lotniska mogły efektywnie spełniać swoje funkcje w kontekście zdarzeń w kraju i na świecie.

Autor

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Exit mobile version