Strona główna BIZNES Standardy uczciwości w polskim biznesie się pogarszają, a tendencja do zachowań nieetycznych...

Standardy uczciwości w polskim biznesie się pogarszają, a tendencja do zachowań nieetycznych wzrasta

0

Ryzyko nadużyć w polskich firmach – wyniki najnowszego badania EY

Wprowadzenie

Czy zastanawialiście się kiedyś, jak to jest z uczciwością w polskich firmach? No właśnie, chyba każdy z nas choć raz spotkał się z sytuacją, która budziła wątpliwości co do etyki zawodowej. Najnowsze badanie EY rzuca światło na problematykę uczciwości w biznesie i, niestety, nie wygląda to zbyt optymistycznie.

(Nie)zgodność ze standardami i czy ją sygnalizujemy?

Na początek kilka liczb, które mogą zaskoczyć. Według badania EY, aż 49% ankietowanych w Polsce przyznaje, że w ich organizacjach świadomie łamane są zasady etyki, aby osiągnąć krótkoterminowe korzyści. Ale czy ktoś próbuje sygnalizować te nieprawidłowości? Okazuje się, że niemal jedna trzecia (30%) badanych zgłaszała nadużycia, a 35% ma świadomość niewłaściwych zachowań, ale nie zdecydowało się ich ujawnić. Dlaczego? Obawa o negatywne konsekwencje jest bardzo silna.

Skłonność do działania nieetycznego – co napędza tę tendencję?

Dlaczego jednak ludzie decydują się na takie kroki? Okazuje się, że presja ze strony kierownictwa jest tu znaczącym czynnikiem – 4 na 10 ankietowanych przyznaje, że to właśnie z tego powodu standardy uczciwości w biznesie się pogarszają. Co więcej, ponad połowa (53%) dopuszcza możliwość postępowania nieuczciwego, jeśli miałoby to przynieść korzyści w karierze.

Topniejące zaufanie

Jednym z najbardziej niepokojących wyników badania jest spadek zaufania. Wynika z niego, że mniej osób niż kiedykolwiek wierzy, że ich przełożeni, współpracownicy czy partnerzy biznesowi działają uczciwie. Spadająca liczba osób ufających, że można zgłaszać nieprawidłowości bez obaw o reperkusję, to sygnał alarmowy.

O badaniu

Wracając do samych podstaw, skąd w ogóle wzięły się te informacje? Ano dymi się, że całkiem świeżo, bo w okresie od października 2023 do stycznia 2024, agencja Ipsos przeprowadziła badanie na zlecenie EY, angażując ponad 5000 osób z różnych szczebli – od członków zarządu po zwykłych pracowników. Polska, niestety, wypadła na tym tle dosyć słabo.

Wnioski

Co z tego wszystkiego wynika? Wyzwanie jest jasne – polskie firmy muszą poważnie zająć się tematem kultury organizacyjnej, etyki i transparentności. Trudne warunki rynkowe nie mogą być usprawiedliwieniem dla obniżania standardów postępowania. Nie wystarczy jedynie wdrożyć procedury – trzeba budować świadomość i odpowiedzialność na każdym szczeblu zarządzania.

Pożegnanie

Jak widać, droga do poprawy standardów uczciwości jest trudna, ale czy jest coś ważniejszego w biznesie niż zaufanie? W końcu to na nim opiera się nie tylko relacja z klientem, ale też atmosfera wewnątrz firmy. Czy polskie przedsiębiorstwa podejmą wyzwanie? Czas pokaże. Jedno jest pewne – ignorowanie tego problemu z pewnością nie jest rozwiązaniem.

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Exit mobile version