Strona główna PRACA I KARIERA 87% pracowników czuje się przytłoczona stresem w pracy

87% pracowników czuje się przytłoczona stresem w pracy

0

Najnowsze badania Grafton Recruitment ujawniają alarmujące dane dotyczące stresu w miejscu pracy. Zgodnie z wynikami ankiety, aż 87% pracowników odczuwa nadmierne napięcie w związku z wykonywanymi obowiązkami zawodowymi. Dodatkowo, co trzeci respondent zmaga się z codzienną presją. Problemy te nie ograniczają się jedynie do pojedynczych przypadków – z badań ICAN Institute na zlecenie Wellbee wynika, że co piąty pracownik korzystał w ubiegłym roku ze zwolnień lekarskich lub urlopu z powodu złego samopoczucia psychicznego. Jak więc pracodawcy mogą przeciwdziałać tej sytuacji i sprawić, by Blue Monday nie był rzeczywistością każdego tygodnia?

Przyczyny rosnącego stresu

Pandemia COVID-19 na trwałe zmieniła nasze podejście do pracy i życia prywatnego. Z raportu Wellbee wynika, że 61% pracowników odczuło pogorszenie swojego dobrostanu psychicznego w ciągu ostatnich trzech lat. Izolacja, konieczność godzenia obowiązków domowych i zawodowych oraz obawy o zdrowie i stabilność zatrudnienia stworzyły sprzyjające warunki dla wzrostu niepokoju. Okres kwarantanny był również momentem przełomowym dla zmiany myślenia o koncepcji work-life balance, która z teorii zaczęła przechodzić w praktykę.

– Great Resignation, Quiet Quitting, czy Lazy Girl Job to tylko kilka trendów, które wyłoniły się w ostatnich latach. Zjawiska te nie powstają w próżni. Wszystkie są odpowiedzią na przemęczenie, spadek motywacji i nieadekwatne wynagrodzenia w stosunku do natłoku obowiązków, a także coraz większą świadomość, że praca nie powinna dominować nad sferą prywatną – komentuje Joanna Wanatowicz, Dyrektor Zarządzająca Grafton Recruitment.

Pracownicy nie wytrzymują tempa

Badania Grafton Recruitment przeprowadzone w ramach „Raportu wynagrodzeń w przedsiębiorstwach” pokazują, że poziom stresu zależy w dużej mierze od specyfiki pracy w danym dziale. Najbardziej narażeni na wypalenie okazali się pracownicy marketingu i PR – aż 70% badanych w tej grupie wskazało na stres zawodowy, przy czym 35% uznało swoją pracę za „zdecydowanie stresującą”. Wysokie wskaźniki stresu odnotowano również w działach obsługi klienta, gdzie 26% pracowników wskazało na alarmującą sytuację.

– Miniony rok przebiegł pod hasłem dyscypliny budżetowej, co w dużej mierze odbiło się na budżetach marketingowych. Wiele rekrutacji uległo zamrożeniu, a zjawisko znikających wakatów stało się powszechne. Firmy decydowały się na rozłożenie obowiązków pomiędzy pozostałych członków zespołu, co zwiększało presję na efektywność – tłumaczy Kamil Jankowski, Dyrektor Marketingu i Komunikacji Gi Group Holding.

Zarówno badania, jak i obserwacje rekruterów wskazują, że pracownicy w różnych branżach odczuwają przeciążenie obowiązkami. To wynik korekty zatrudnienia, optymalizacji zespołów i związanej z nią presji na efektywność.

Stresory – nie tylko wynagrodzenie

Czynniki stresogenne w pracy nie ograniczają się jedynie do wynagrodzenia. Choć 83% pracowników badanych przez ICAN Institute wskazało, że to wynagrodzenie bezpośrednio wpływa na ich poczucie bezpieczeństwa, to jednak inne stresory również odgrywają istotną rolę. Wśród nich znajdują się obniżony nastrój, atmosfera w pracy, trudności finansowe, problemy rodzinne oraz niska samoocena. Co ciekawe, odpowiedzi różnią się w zależności od grupy wiekowej – młodsi pracownicy (18-25 lat) częściej wskazują na obniżony nastrój i atmosferę w pracy jako główne źródła stresu, zamiast zarobków.

Strategia, nie benefity

Zdrowie psychiczne przestaje być tematem tabu, a coraz więcej pracodawców zdaje sobie sprawę z potrzeby wsparcia swoich pracowników. Mimo to, jedynie 30% firm podejmuje działania w tym obszarze. Coraz popularniejszym benefitem staje się możliwość konsultacji z psychoterapeutą, na co w badaniu Wellbee wskazało 62% pracowników. Mateusz Skiba, manager ds. relacji z klientami, rekruter i trener w Grafton Recruitment, zauważa, że podstawą pakietów benefitów pracowniczych pozostaje prywatne ubezpieczenie medyczne, często rozszerzane o dodatkowe usługi.

– Oczekiwania młodszych pokoleń wpływają na ofertę pracodawców. Popularność zyskują elastyczne godziny pracy, możliwość pracy hybrydowej oraz dodatkowe dni płatnego urlopu, na które w ankiecie Grafton Recruitment wskazało aż 65% respondentów – wyjaśnia Mateusz Skiba.

Warto pamiętać, że wspieranie zdrowia psychicznego powinno być stałym elementem strategii przedsiębiorstw, a nie jedynie okazjonalnym benefitem.

Zmiana napędzana przez Gen Z

Młodsze pokolenia, zwłaszcza pokolenie Z, coraz głośniej wyrażają swoje potrzeby i oczekiwania wobec pracodawców. Wyraźnie komunikują, że nie są skłonni poświęcać swojego zdrowia na rzecz pracy. Joanna Wanatowicz podkreśla, że dostosowanie się do oczekiwań najmłodszych pracowników może być wyzwaniem, ale jednocześnie stanowi szansę na rozwój i lepsze zrozumienie potrzeb całej organizacji.

– Pracodawcy powinni pamiętać o dobrostanie wszystkich zatrudnionych, niezależnie od wieku. Często to starsze pokolenia mają tendencję do pracy po godzinach, odbierania maili podczas wakacji, czy pomijania urlopu i odpoczynku. Liderzy kształtują kulturę organizacji, a ich wartości, ambicje i nawyki wyznaczają kierunek firmie – mówi Joanna Wanatowicz.

Według badania Wellbee, 95% pracowników uważa, że skuteczna komunikacja jest jedną z najważniejszych umiejętności, których będą musieli nauczyć się w najbliższych miesiącach. Organizacja szkoleń umożliwiających lepsze zrozumienie wzajemnych potrzeb może okazać się kluczowa dla poprawy atmosfery i efektywności w pracy.

Podsumowanie

Rosnący poziom stresu w pracy to poważne wyzwanie, które wymaga zdecydowanych działań ze strony pracodawców. Kluczowe jest zrozumienie, że zdrowie psychiczne pracowników nie jest jedynie indywidualnym problemem, ale ma bezpośredni wpływ na funkcjonowanie całej organizacji. Poprawa dobrostanu psychicznego powinna stać się integralną częścią strategii przedsiębiorstw, a nie tylko elementem ofert benefitów. Wprowadzenie elastycznych godzin pracy, możliwość konsultacji z psychoterapeutą czy dodatkowe dni płatnego urlopu to tylko niektóre z kroków, które mogą pomóc w zmniejszeniu stresu i poprawie jakości życia pracowników. Liderzy muszą być świadomi swojej roli w kształtowaniu kultury organizacyjnej i dążyć do stworzenia środowiska, w którym praca nie będzie dominować nad życiem prywatnym, a pracownicy będą mogli cieszyć się pełnym, zrównoważonym życiem.

Exit mobile version