Strona główna EDUKACJA Integracja uczniów z Ukrainy w polskim systemie edukacyjnym – wyzwanie i sukces

Integracja uczniów z Ukrainy w polskim systemie edukacyjnym – wyzwanie i sukces

0

W ostatnich latach Polska stała się domem dla wielu osób z Ukrainy, w tym dla setek tysięcy dzieci. W poprzednim roku szkolnym, z blisko 5,2 miliona uczniów w polskich szkołach, 7 procent stanowili cudzoziemcy, z czego aż 290 tys. to Ukraińcy. Jest to wyzwaniem, ale i szansą na pokazanie solidarności oraz skuteczności systemu edukacyjnego.

Nowości w przepisach – zmiany na lepsze

Zmiany legislacyjne wprowadzone ostatnio mają na celu ułatwienie procesu integracji dzieci ukraińskich w polskich szkołach. Od września, dzięki nowym regulacjom, spodziewamy się znaczącego wzrostu liczby uczniów z Ukrainy korzystających z edukacji w Polsce. To odpowiedź na potrzebę zapobiegania pozostawieniu dzieci poza systemem edukacyjnym.

Edukacja bez barier

Co ciekawe, raport przygotowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej we współpracy z UNICEF pokazuje, że obecnie w polskich szkołach może uczęszczać ok. 135 tys. dzieci, które przybyły do kraju po wybuchu wojny na Ukrainie w lutym 2024 roku. To liczba porównywalna z populacjami miast takich jak Zielona Góra czy Rybnik. A to oznacza ogromne wyzwanie dla systemu edukacyjnego i możliwość pokazania otwartości oraz elastyczności w działaniu.

Zrozumienie i wsparcie – klucze do integracji

Jak zauważa dr Jędrzej Witkowski, prezes Centrum Edukacji Obywatelskiej, proces integracji jest długotrwały i złożony. Polski system edukacji musi nie tylko nauczyć uczniów z Ukrainy języka polskiego i przedmiotów szkolnych, ale także wspierać ich w trudnych doświadczeniach związanych z uchodźstwem. W tym celu przewidziano m.in. naukę języka polskiego jako obcego, pomoc asystenta międzykulturowego oraz wsparcie psychologiczne.

Do sukcesu przez wyzwania

Sytuacja edukacyjna dzieci z Ukrainy pokazuje, że Polska staje na wysokości zadania, integrując uczniów-uchodźców. Ważne jest, aby pamiętać o sukcesach dotychczasowych działań, takich jak przyjęcie ponad 150 tys. nowych uczniów na samym początku konfliktu. To dowód na to, że przy dobrym planowaniu, wsparciu i zrozumieniu, integracja dzieci z Ukrainy w polskim systemie edukacyjnym jest nie tylko możliwa, ale może być także wzorem efektywności i empatii.

Zatem, stając przed kolejnym rokiem szkolnym, warto zastanowić się, jak możemy wspierać te działania oraz jak każdy z nas może przyczynić się do lepszej integracji uczniów z Ukrainy. Czy jesteśmy gotowi podjąć to wyzwanie?

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Exit mobile version