Strona główna PRACA I KARIERA Marketerzy pod presją: Stres, AI i chęć zmiany branży

Marketerzy pod presją: Stres, AI i chęć zmiany branży

0

Pracownicy działów marketingu i PR, choć generalnie zadowoleni ze swoich miejsc pracy, odczuwają wysoki poziom stresu oraz wykazują znaczną chęć do przebranżowienia – taki obraz wyłania się z „Raportu wynagrodzeń i trendów w przedsiębiorstwach” opracowanego przez Grafton Recruitment.

Zmiany w Rynku Pracy Marketerów i Specjalistów PR

Ostatnie lata były pełne wyzwań dla specjalistów z tych dziedzin. Pandemia COVID-19, niestabilna sytuacja gospodarcza oraz inflacja wpłynęły na zachowania konsumentów, a rozwój sztucznej inteligencji, w szczególności generatywnej AI, zrewolucjonizował sposób tworzenia treści. Te czynniki wymusiły na marketerach i specjalistach PR nieustanne dostosowywanie się do nowych realiów.

– W ostatnich latach działy marketingu i komunikacji przeszły spektakularną transformację w sposobie komunikacji i budowania relacji z otoczeniem. Firmy musiały zaadaptować swoje strategie marketingowe do nowej rzeczywistości cyfrowej, w której kluczowa stała się nie tylko obecność, ale przede wszystkim widoczność w przestrzeni internetowej – mówi Kamil Jankowski, dyrektor marketingu i komunikacji w Gi Group Holding.

Nowa Rzeczywistość Pracy

Zmiany te są szczególnie widoczne w trybie pracy. Aż 67,5% badanych pracuje zdalnie w trybie home office lub hybrydowo, odwiedzając biuro maksymalnie pięć dni w miesiącu. Równocześnie, technologia i automatyzacja wprowadziły nowe narzędzia i strategie do codziennych obowiązków marketerów. Po początkowym spadku zapotrzebowania na role marketingowe na początku pandemii, nastąpił wzrost w drugim kwartale 2020 roku i obecnie rynek się stabilizuje. Zauważalny jest jednak trend wzrostu zapotrzebowania na specjalistów e-commerce przy jednoczesnym spadku liczby ogłoszeń na stanowiska PR-owe.

Stres a Satysfakcja z Pracy

Chociaż 62% pracowników działów marketingu i PR jest zadowolonych ze swoich miejsc pracy, aż 70% z nich odczuwa stres związany z wykonywanymi obowiązkami. Jest to najwyższy odsetek wśród wszystkich grup zawodowych badanych przez SW Research. Stres może wynikać z ciągłych zmian i konieczności podnoszenia kwalifikacji, co potwierdza Ewa Michalska, dyrektor operacyjna Grafton Recruitment:

– Praca w marketingu na pewno stała się znacznie bardziej złożona, a dobry marketer ciągle musi podnosić swoje kwalifikacje. Orientacja w narzędziach i strategiach jest niezbędna, szczególnie w przypadku ról managerskich.

Niezadowolenie z Wynagrodzeń

Pomimo rosnących wymagań wobec pracowników, zarobki nie nadążają za zmianami. W 2023 roku 45% pracowników działów marketingu i PR nie otrzymało podwyżki, a 42,5% zanotowało jedynie nieznaczny wzrost wynagrodzenia. Pensje różnią się w zależności od stanowiska i lokalizacji, jednak największe zarobki odnotowano w Warszawie i Krakowie, gdzie dyrektorzy marketingu mogą liczyć na wynagrodzenie sięgające 30 tys. zł miesięcznie.

Przyszłość Branży: Przebranżowienie czy Adaptacja?

Znaczna część pracowników działów marketingu i PR rozważa przebranżowienie. 20% stanowczo odrzuca taką możliwość, podczas gdy 37,5% bierze ją pod uwagę. Jednym z czynników jest obawa przed rosnącym wpływem sztucznej inteligencji na rynek pracy. Kamil Jankowski zauważa, że AI już teraz usprawnia pracę marketerów, jednak z ograniczonym zaufaniem.

Ponadto, marketerzy mogą chcieć rozszerzać swoje kompetencje, szukając bardziej stabilnych i atrakcyjnych branż, takich jak IT. To oznacza, że przyszłość działów marketingu i PR będzie zależeć od ich zdolności do adaptacji i ciągłego doskonalenia swoich umiejętności w obliczu dynamicznych zmian na rynku.

Exit mobile version